Tämä taitaa olla kysymys, jonka parissa painii lähes kaikkien yritysten johtajat ja omistajat jossain vaiheessa yrityksen elinkaarta. Pitäisikö palkata yritykseen osaamista talon sisälle? Pitäisikö palkata konsultti? Saataisiinko jalkeille osaava hallitus?  Vai olisiko järkevää hankkia osaava advisory board?

Hallitus vs. advisory board

Meillä Fennossa painittiin tämän kysymyksen äärellä syksyllä 2017, kun huomasimme, ettei kokemuksemme ja liikkeenjohdonosaamisemme talon sisällä riitä viemään meitä siihen pisteeseen kuin meillä on tavoitteena pitkällä aikavälillä. Pohdimme alkuun ulkopuolisen toimitusjohtajan palkkaamista, mutta päädyimme pian siihen, ettei tämä ehkä johda haluttuun tulokseen. Samalla uskoimme siihen, ettei konsultit ole näin pitkällä aikavälillä kestävä ratkaisu, joten päädyimme lopulta valitsemaan hallitustyön ja advisory boardin välillä. Asianajotoiminnassa päätös näistä vaihtoehdoista oli nopeasti käsitelty, sillä asianajotoimiston hallituksessa ei voi olla kuin asianajajia. Tarvitsimme kuitenkin näkemystä toimialan ulkopuolelta ja lisäksi myös niin, ettei advisory boardissa ole yhtään juristia.

Kaikilla muilla aloilla päätös ei kuitenkaan ole näin helppo, koska monesti yhtiöt tarvitsevat tukea myös niihin asioihin, joista päättää hallitus. Mikäli toiminnassa tulee joka tapauksessa pitää hallituksen kokoukset noin kerta kuukaudessa, käy toiminta raskaaksi, jos päälle tulee vielä advisory board kokoukset. Advisory board ei voi roolissaan tehdä konkreettia päätöksiä joten, sitä ei voi samaistaa hallituksen tehtävään. Kaltaisillamme aloilla, joissa liiketoimintaan liittyviä päätöksiä ei hallituksessa tarvitse tehdä kuin muutamia kertoja vuodessa, eikä toiminta edellytä laajoja investointeja yms., AB toiminta sopii erittäin hyvin.

Advisory board?

Mikä tämä advisory board sitten lopulta on ja mitä me sillä teemme? Meille juristeina oli selvää, että kyse ei ole miltään osin yrityksen päätöksenteosta, kuten virallisessa hallitustyössä, vaan kyseessä on nimenomaisesti neuvonantoa antava ryhmä, joka tukee ja haastaa yrityksen omistajia sekä johtoa tekemään toimenpiteitä sekä linjauksia, jotka edistävät yrityksen toimintaa. Hallituksen muodollisuus tiukkoine pöytäkirjoineen ei siis kuulu advisory boardin toimintaan, vaan siinä kaikki aika käytetään yhtiön toiminnan edistämiseen tai johdon kipupisteiden sparraamiseen.

Lähdimme hakemaan 4-6 henkilöä, jotka kykenevät viemään Fennoa eteenpäin niillä painopistealueilla, jotka silloin uskoimme meille tärkeimmiksi.

Advisory board käytännössä

Me Fennossa olimme onnekkaita, että saimme jalkeille erittäin hyvän, kokeneen ja laaja-alaista osaamista omaavan 4 henkisen advisory boardin eli meille nykyisin tuttavallisemmin AB:n. AB:n jäsenet omaksuivat erittäin nopeasti, mistä asianajotoiminnassa on kyse, mitkä ovat alan vahvuudet ja heikkoudet. Lisäksi heillä kaikilla oli pitkä kokemus myös asianajajien kanssa toimimisesta eli saimme mukaan valtavan määrän myös ostajanäkemystä.

Yhteiselo AB:n kanssa on nyt jatkunut vuoden ja 1 kuukauden. Takana on 6 kokousta ja lukematon määrä puheluita AB:n puheenjohtajan kanssa.

Miten olemme kehittyneet?

  1. Raportointi
  • Olemme Fennossa panostaneet ajantasaisen raportoinnin työkaluihin vuodesta 2016 saakka ja tätä kautta tämä osuus yhteistyöstä oli meille helppo toteuttaa. Sovimme yhteisen raporttimallin talousasioista ja tätä kautta tavoitteeksi asetettiin, ettei talousasioihin käytetä ylimääräistä aikaa, jos asiat edistyvät budjetissa.
  1. Johtaminen
  • Tämän osalta voin vain todeta, että on etuoikeutettua saada johtamiseen näkökulmia ja sparrausta ihmisiltä, jotka ovat toimineet ammattijohtajina kymmeniä vuosia. Jatkamme edelleen itseohjautuvuuden mallilla, kuten olemme toimineet vuodesta 2016 saakka, mutta tapa toteuttaa on kuitenkin jalostunut. Olemme mm. ottaneet käyttöön uuden järjestelmän, jolla pyrimme tukemaan ja lisäämään kommunikaatiota sekä parempaa projektien läpivientiä.
  • Henkilöstö on meille todella tärkeä ja sen takia kuuntelimme ja tulemme kuuntelemaan heitä aina kuin mahdollista. Toimistomme menestys nojaa meidän henkilöstön erinomaiseen ammattitaitoon sekä tiiviiseen yhteishenkeen nyt ja tulevaisuudessa.
  1. Strategia
  • Meillä oli ennenkin strategia mutta kukaan ei tiennyt, mitä sillä paperilla pitäisi tehdä. Nyt meille on jopa valjennut, että miten sillä voi johtaa, kun se on tehty hieman eri tavalla. Toisin sanoen minäkin jo luulen ymmärtäväni mikä on strategia. Mukava nähdä miten tulemme onnistumaan sen jalkautuksessa.
  1. Ostajaymmärrys
  • Mitä juristi luulee, ei välttämättä ole se mitä asiakas kokee. Miten oikiksessa opetetaan lähestymään ongelmaa, ei välttämättä ole se tapa, jolla asiakkaamme haluavat kuulla pohdintamme. Ja paljon muuta….

Kun kehitetään ja halutaan edistää asioita, on välillä hyviä päiviä ja välillä huonoja. Itseään ja tahtotilaansa saa haastaa usein ja välillä ottaa pannuun, kun toteaa taas olleensa väärässä. Jälkikäteen on kuitenkin hienoa todeta, että olemme oikealla tiellä ja lopulta kuitenkin VAIN vuodessa olemme kehittyneet huimasti. Näin voi siis todeta, että ME fennolaiset voimme lämpimästii suositella AB toimintaa kaikille, jotka haluavat kehittää liiketoimintaansa!

Kiitos meidän omalle AB:lle Katille, Sailalle, Hannulle ja Juhalle!

Kirjoittaja: Jussi Laakkonen